tolidberenj

قیمت برنج

tolidberenj

قیمت برنج

  • ۰
  • ۰
عملیات کاشت پیاز زعفران
برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا چاله‌های یک سطر را با بیل درمی‌آورند و در درون هر گودال از 15 - 3 پیاز قرار میدهند . عمق کاشت پیاز 20 - 15 سانتیمتر در حیث گرفته و در موقع کاشت رمز پیازها می بایست افزایشی قرار گیرد . پیازها در عمق 20 سانتیمتری در فصل‌زمستان از سوز‌و‌سرما و کولاک و بقیه تنشهای محیطی و در فصل تابستان از گرما زدگی مصون می مانند . برای کاشت زعفران 5 - 4 نفر کمپانی میکنند بنابراین که یک نفر با بیل چاله‌ها را درمی‌آورند دو نفر پیازهای قابل کشت را به صورت دسته‌های 3 تا 5 یا این که 15 تائی تعیین مینمایند .

نفر چهارم پیازها را در درون چاله‌ها قرار می دهند و سایر نفرات کار خویش را ادامه میدهند تا تمام زمین کاشته شود . آخر و عاقبت مرحله مزرعه را که نا مسطح شده با بیل یا این که ماله‌ای که صاف و فشرده می سازند تا پیازها به خاک بچسبد . زمین کشت شده به همین صورت تا موقع آب پاشی پائیزه رها میگردد گذشته از آب پاشی نزدیک به 20 - 10 بدن کود حیوانی تماما پوسیده
با بیل در تراز زمین پخش میکنند . بعداز انجام کار کاشت روی شیارها را با ماله پوشانده و زراعت ردیفی به لحاظ می رسد .


🌷آبیاری
پس از پایان کاشت پیازهای زعفران که حداکثر تا آخر شهریور ماه طول می‌کشد حدود 15 تا 10 روز بعد از کاشت اقدام به آبیاری مزرعه می‌نمایند. در نقاط مختلف خراسان بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط مهر ماه تا دهه اول آبان آبیاری زعفران شروع می‌شود. با توجه که گل کردن زعفران تا حدودی تابع آب اولیه می‌باشد لذا برای اینکه برداشت زعفران با مشکل مواجه نشود آب اول را در بین قطعات با فاصله چند روز تقسیم می‌کنند تا بدین وسیله دوران اوج گلدهی قطعات با یکدیگر همزمان نباشد. آب اول زعفران خیلی مهم است و تمام نقاط زمین باید بطور کافی و یکنواخت آب بخورد تا گلهای یک قطعه با هم و هم زمان بیرون آیند.

بعد از گاورو شدن مزرعه برای سله شکنی از کج بیل و چهار شاخ فلزی یا گاو آهن ایرانی با عمق کم استفاده می‌شود متعاقب آن زمین را ماله می‌کشند. سله شکستن زمین باعث می‌شود که جوانه‌های گل با سهولت بیشتری از خاک بیرون آمده و رشد قوی و مطلوبی داشته باشند. پس از آبیاری اول به فاصله 20 - 15 روز بعد از آن اولین گلهای زعفران ظاهر می‌شوند بدیهی است که مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نمی‌دهد. از اوایل فروردین تا زمانی‌که رنگ برگها به زردی مایل شود هر 12 - 6 روز یکبار آبیاری انجام می شود. بعد از وجین یک نوبت آبیاری به تاخیر بیفتد تا علفهای هرز از بین رفته و مجددا سبز نشوند. آب آخر در درشت شدن پیاز موثر است.

  • ۹۸/۰۸/۱۶
  • نگین صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی