tolidberenj

قیمت برنج

tolidberenj

قیمت برنج

  • ۰
  • ۰

گزارشی که امکان سنجی یک پروژه را در ابعاد مختلف مانند بازار ، فنی و مالی بررسی می کند و استفاده از تخصص اشخصاص مشاوره طرح توجیهی نامیده می شود.

گزارشی که امکان سنجی یک پروژه را در ابعاد مختلفی از جمله بازار ، فنی و مالی بررسی می کند ، گزارش مطالعات امکان سنجی (معادل کلمه انگلیسی گزارش امکان سنجی مطالعه) نامیده می شود. طرح توجیهی ابعاد مختلف یک پروژه مانند بازار ، فنی و مالی را بررسی کرده و به سه بخش تقسیم شده است. قسمت های طرح توجیه را می توان به شرح زیر توصیف کرد:
1- تحلیل مالی: به منظور مطالعه و تحلیل ابعاد مختلف مالی و سودآوری طرح توجیهی.
2- مطالعه بازار: که در آن ابعاد مختلف بازار محصول طرح توجیهی مورد بررسی قرار می گیرد. این ابعاد شامل کمبود ، بازار هدف ، عرضه ، تقاضا و غیره است.
3- امکان سنجی فنی: به منظور بررسی ابعاد فنی پروژه ، توجیهی از قبیل فناوری ، ظرفیت ، محل استقرار ، ماشین آلات و تجهیزات تولید و ساختار اجرایی پروژه انجام می شود.

    گزارش منطقی
 طرح توجیهی از سه بخش تشکیل شده است که هر یک در زیر مورد بحث قرار می گیرد:

مطالعات بازار
وجود محصولات و خدمات برای برنامه ها و پروژه های مختلف ضروری است. از طرف دیگر ، هدف از اجرای طرح توجیه ، ارائه محصولات متناسب با میل مصرف کننده در بازارها است که باید با دقت مورد بررسی و تحلیل قرار گیرد و سپس هدف موردنظر مورد بررسی قرار گیرد. برخی از موارد در مطالعات بازار طرح توجیه از اهمیت برخوردار است که شامل تعیین آمار مربوط به میزان تولید ، واردات ، تقاضا ، صادرات و مصرف محصول مورد نظر در سالهای مختلف در کشور و همچنین پیش بینی این موارد در آینده است. . به منظور پیش بینی تقاضا به عنوان یک مؤلفه مهم در تحقیقات بازار ، موارد زیر مؤثر هستند:
- آمار و اطلاعات در دسترس را بررسی کنید
- بررسی انواع محصولاتی که شامل کالاهای مصرفی ، واسطه ها و سرمایه است

    روشهای مختلف پیش بینی تقاضای محصول در برنامه توجیهی برای آینده
1- روش ادامه روند گذشته
اگر فکر می کنید روند تغییر پارامتر مورد نظر در آینده مشابه روند سالهای گذشته است ، برای پیش بینی میزان پارامتر باید از میانگین رشد سالهای قبل استفاده شود. از این روش برای راحتی و راحتی استفاده می شود. در حالی که در برخی موارد ، صرفاً استناد به روند سالهای گذشته گمراه کننده است. زیرا تغییرات تکنولوژیکی ، فرهنگی و سلیقه ای و تغییرات جمعیتی در روند تغییر پارامترها تأثیرگذار است.

2- روش مصرف سرانه
از روش مصرف سرانه در طرح توجیهی با هدف پیش بینی تقاضای محصول در سالهای آینده استفاده می شود. از این طریق می توان نرخ رشد متوسط ​​سرانه مصرف در سال های گذشته را آسان ارزیابی کرد. پیش بینی تقاضا بر اساس میانگین رشد سرانه و نرخ رشد جمعیت است.
3- روش ضریب مصرف
روش ضریب مصرف پیش بینی تقاضا برای کالاهای واسطه ای است که برای تولید سایر محصولات استفاده می شود. به گونه ای که با داشتن ضریب مصرف محصول و پیش بینی میزان تولید یک محصول ، می توان پیش بینی تقاضا برای محصول مورد نظر در برنامه توجیهی را ارائه داد. روش ضریب مصرف که با تعیین ضریب مصرف محصول و پیش بینی تولید کالاهای مصرفی در سالهای آینده همراه است ، روشی مناسب برای افزایش کارایی شرکتها است.
4- فرآیند مارکو
در روش مارکو از یک نظرسنجی برای کالاهای جدید یا نوع خاصی از کالاهای موجود استفاده شده است که نیاز به بررسی رفتار مصرف کنندگان محصول برنامه طرح توجیه دارد ، چه افراد و یا گروه های درآمدی یا صنایعی که محصول واسطه ای را مصرف می کنند. از طریق این روش می توان از پرسشنامه ، مطالعه میدانی یا مصاحبه و نظرسنجی در مورد تقاضای کالاها استفاده کرد.
5- روش پردازش متغیر
 روش روند متغیر با هدف تغییر مصرف یک کالای خاص ، به صورت مورد ، که مربوط به تغییر در درآمد ملی است ، انجام می شود و ممکن است هر یک از مؤلفه های آن مانند سرمایه گذاری ملی ، مصرف ملی ، اعتبار برنامه ویژه و بودجه خانوار این روش به دلیل تحول در شرایط اقتصادی و اجتماعی و همچنین تکامل الگوهای مصرف ناشی از آنها مورد استفاده قرار می گیرد و در نوشتن یک طرح توجیهی برای بررسی رابطه و مقایسه بین روند مصرف محصول ، رابطه همبستگی را نشان می دهد. به طور ساده ، میزان تغییر در مصرف کالاها و روند تغییر در عوامل انتخاب شده در دوره گذشته واضح است. بنابراین ، روند تغییرات در مصرف کالاها در آینده به راحتی قابل محاسبه است. نتیجه همچنین برای پیش بینی تقاضای محصول آینده استفاده می شود.
 پس از تعیین میزان عرضه محصول طرح توجیهی که برابر است با تولید به علاوه واردات ، لازم است که آمار شرکت ها یا جمعیت مصرف کننده محصول بررسی شود زیرا با مقایسه عرضه و تقاضای محصول می توان بازار مصرف را رقم زد. این محصول را شناسایی کرده و اگر بازار داخلی اشباع شده باشد به معنای تعداد زیادی از شرکت های مشابه یا عدم وجود بازار مصرف داخلی است. اگر بازار با اشباع یا چندین رقبای بین المللی روبرو شده است ، برای حل این مشکل ، می توان محصولی بسیار با کیفیت تولید کرد و سپس آن را با قیمت پایین عرضه کرد. فعالیت های تجاری و تبلیغاتی نیز باید در مقیاس وسیع انجام شود.

توجیه فنی
 توجیه فنی طرح توجیهی اصطلاح رایج دیگر در این زمینه است. مطالعه امکان سنجی از نظر امکان سنجی اجرای آن در بخش توجیه فنی گزارش توجیه بررسی شده است. در این مطالعه امکان سنجی ، ابتدا مطالعات لازم در مورد چگونگی اجرای طرح با عنوان "فاز 1 طرح انجام شده" ارائه شده است. طراحی فاز 1 دارای اطلاعات کلی است و شامل اطلاعات بسیار مفصلی از جمله مشخصات زمین سایت پروژه ، عملیات ساخت و ساز ، دانش فنی پروژه ، ظرفیت ، دستگاهها و تجهیزات مورد نیاز برای تولید ، محوطه سازی و ساخت جاده ، امکانات و موارد دیگر است که در آنها هزینه های سرمایه گذاری ثابت در نظر گرفته شده اند.
 در این بخش از توضیحات ، کلیه اطلاعات فنی اجرای طرح توجیهی در مراحل ساخت و بهره برداری بدست می آید و اطلاعات مربوط به هزینه های سرمایه گذاری ، که شامل هزینه های سرمایه گذاری ثابت ، هزینه های قبل از بهره برداری و سرمایه در گردش می باشد ، به همراه مستند. اسناد در بانک بررسی. بودن. هزینه های تولید سالانه مانند هزینه های مواد اولیه ، سوخت ، نیروی انسانی ، استهلاک ، هزینه های تأمین مالی ، هزینه های اداری و خدماتی ، برنامه ریزی ، نحوه اجرای طرح و غیره نیز در این بخش در نظر گرفته شده است. .

• آنالیز مالی
طرح توجیهی با هدف کسب سود اجرا می شود و به همین دلیل ، دستیابی به یک شاخص و معیار مناسب برای تعیین سودآوری یا عدم سودآوری برنامه ها ، مجموعه ای از شاخص ها و اقتصاددانان بزرگ در طی سالهای گذشته بوده است. آنها مالی و اقتصادی را تعریف و استفاده کرده اند. تحلیل مالی در مطالعه امکان سنجی در گزارشهای توضیحی نیز با هدف دستیابی به شاخص های مالی و اقتصادی انجام می شود که در نهایت منجر به تصمیم گیری صحیح می شود.
 نکته اصلی در تجزیه و تحلیل مالی استفاده از هزینه های تولید ، پیش بینی درآمد سالانه برای پروژه و سایر مبانی ، هزینه های سرمایه گذاری ، فرضیات مورد نیاز برای محاسبات ، صورت جریان نقدی ، صورت سود و زیان و ترازنامه پیش بینی شده است. . برای آزمایش امکان سنجی یک مطالعه امکان سنجی ، دو روش مناسب وجود دارد که از نظر ابزاری که برای انجام کار با یکدیگر استفاده می شوند بسیار مشابه هستند و البته در روش و نگرش آنها تفاوت هایی وجود دارد. این دو روش عبارتند از:

1. تحلیل اقتصادی: ارزیابی اقتصادی با جریان و هزینه های منافع اجتماعی سروکار دارد.
2. تجزیه و تحلیل مالی: ارزیابی مالی مربوط به جریان هزینه و سود از دید سرمایه گذار است.


اما ، در نتیجه تحلیل اقتصادی یا آزمایش ، ابعاد وسیع تری از هزینه ها و مزایا از آنالیز مالی در نظر گرفته شده است. به عبارت دیگر ، در زمان سرمایه گذاری ، سرمایه گذار به منافع مالی و ثبات سود توجه می کند ، اما جامعه یا دولت به اهدافی مانند افزایش درآمد ملی ، اشتغال زایی ، ریشه کن کردن فقر و منافع جامعه محور توجه می کنند. دارد. در نتیجه ، اهداف دو آزمون متفاوت است. به همین دلیل ، اگر هدف ارزیابی سودآوری پروژه برای جامعه و از منظر ملی و در سطح کلان مانند پروژه های ملی باشد ، از روش ارزیابی اقتصادی استفاده می شود.

منبع: ایران صنعت

  • ۹۹/۰۵/۳۰
  • نگین صادقی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی