tolidberenj

قیمت برنج

tolidberenj

قیمت برنج

۱۲ مطلب در آبان ۱۳۹۸ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

بامیه گیاه فصل گرم است و ایستادگی هوای خنک و یخ بندان ندارد . در نقاطی که زمان رویش کوتاه بوده و شبهای آن تقریبا سرد می‌باشد بخوبی پرورش نمی‌کند و میوه خیر و خوبی نمی دهد برای همین حتما در کنار رودخانه های کردستان مانند چم شار و چناره و گزنه و روستاهای سردسیر نظیر هشمیز و توریور و هویه و سرهویه که شبهای سردی دارا‌هستند حتما نظیر دیگر بخش ها جوابگو نیست البته برای بخش ها گرمتر نظیر وصی و نزاز و سرریز و حوزه‌ ژاورود فراوان عالیست .
به این ترتیب آنرا در نخستین فصل نمی کارند و از اوایل اردیبهشت ماه آغاز به کشت ان میشود . همینطور در پایان تابستان که ایام کوتاه بوده و شبها سرد باشد میزان مال آن کاملاًَ پائین میاید .

بامیه تحمل رطوبت را ندارد پس خواهشا دست‌کم برای بامیه سوال نکنید که ایا میشه سیستم بارانی بهره مند شد یا این که خیر
. دمای مطلوب برای پرورش بوته آن در میان ۲۱ تا۳۰ جایگاه سانتی گراد میباشد . در زمان بازه زمانی رویش دما نباید از ۱۸ جایگاه سانتی گراد کمتر و از ۳۵ سکو سانتی گراد بیشتر باشد .

خاک مطلوب کشت بامیه :

برای بامیه خاکهای عمیق و حاصلخیز مطلوب است تقریباً در هر خاکی پرورش می نماید و متاع میدهد . در صورتیکه خاک پاره ای اسیدی یا این که خنثی باشد برای گیاه مطلوب است شایسته ترین PH در میان ۶ تا ۷ است .
کود : هر چند , بامیه طالب ازت بسیار است اما در زمین ها کار کشته و حاصلخیز احتیاج به کود مازاد ندارد . در زمین ها ضعیف و شنی در صورتی‌که از کود دامی به کارگیری نشود می بایست کود شیمیایی متعادلی استعمال شود
  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

ریزش گل خیار


🔺افتادن گل‌های نر خیار کاملا طبیعی است.
چون فرایند گرده افشانی خود را انجام داده اند. حتی برخی گل‌های نر که تازه رسیده اند، قبل از رسیدن گل‌های ماده یا حتی رشد اولین میوه سقوط خواهند کرد و سپس آن گل‌های نر که کار باروری خود را انجام می دهند سقوط می کنند که نشان دهنده گرده افشانی موفقیت آمیز بوده است. افتادن گل‌های ماده پس از رشد به اندازه میوه نیز کاملا طبیعی است.

🔴شرایط آب و هوایی، مانند گرمای بیش از حد و یا سرما، می‌تواند باعث عدم فعالیت گرده افشانی شود.
🔺برخی از حشره کش‌های معمولی مانند کارباریل برای زنبورها بسیار سمی هستند و همچنین می توانند جمعیت میوه تولیدی گل را کاهش دهند.
🔹 اگر استفاده از حشره کش ضروری باشد، سعی کنید آنها را در طول دوره های آب و هوای سرد یا زمانی که زنبورها فعال نیستند برای جلوگیری از تاثیر بر میزان تولید میوه، استفاده کنید.

✴️کمک به گرده افشانی خیار

🔹موقعی که عمل گرده افشانی درست انجام نمی شود یا حشرات و زنبورهای کمی اطراف بوته ما می باشند که نمی توانند کار گرده افشانی را انجام دهند برای جلوگیری از نیافتادن گل های ماده کارهای بسیاری زیادی می شود انجام داد .
🔻 مثلا با استفاده از یک قلم مو نقاشی یا گوش پاک کن گرده‌های نر را به گل ماده منتقل کنید.
 🔻یا از گیاهانی مثل گشنیز، بومادران، شبدر شیرین و نعنای تند در کنار خیارها بکارید تا جمع آوری حشرات در آن منطقه بیشتر شود. این گیاهان علاوه بر کمک به گرده افشانی با جذب حشرات مفید می‌توانند از افات طبیعی بوته خیار نیز جلوگیری کنند.

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

گیاهان درحال رشد غیر مقاوم بوده و قادر به مقاوم شدن نیستند. لذا رکود در طول ماههای سرد زمستان برای بقائ گیاهان و درختان میوه ضروری می باشد. درختان میوه در زیستگاهای طبیعی خود به ندرت توسط سرما صدمه می بینند زیرا در آنها مکانیسم سازگاری در آنها توسعه یافته است که به آنها اجازه می دهد در طول شرایط آب و هوایی شدید زمستان به حالت رکود بروند.اکثر درختان میوه منطقه معتدله در معرض یخبندان زمستان یا سرما زدگی بهاره قرار می گیرند که این امر موجب خسارتهای شدید اقتصادی می گردد. حتی آن دسته از مناطق تولید میوه که در موقعیتهای جغرافیایی خاص احداث می شوند که خسارت وارده ناشی از سرما در آنها به حداقل کاهش داده شده نیز بعضا با این حوادث مواجه می گردند.
i

🎈یخ زدگی زمستانه
عامل پراکندگی گونه های مختلف درختان میوه در روی کره زمین مقاومت یا حساسیت درختان به سرمای زمستانه می باشد. در مناطق سرد از ارقام مقاوم به سرما و از پایه های مقاوم به سرما استفاده می شود. در اثر سرمای بیش از حد زمستان، گونه های پوست نازک شکاف خورده و در اثر یخبندان شاخه ها سیاه می شوند. در گیاهان چوبی مقاوم، در اثر یک سری تغییراتی که حاصل می شود در اواخر تابستان و پاییز موجب مقاوم شدن آنها در برابر سرما می گردد. در طی مقاوم شدن درختان تغیرات زیادی در درختان صورت می پذیرد. اولین مرحله مقاوم شدن توسط روزهای کوتاه شروع می شود که منجر به توقف رشد می شود. دومین مرحله مقاوم شدن مستلزم دمای پایین می باشد که مواد محرک مقاومت ساخته می شود. تدابیر زراعی در مقاومت کونه های درختان میوه تاثیر بسزایی دارد.ازجمله تجمع کربوهیدراتها کافی در درختان میوه و اندامهای آن موجب افزایش مقاومت در برابر سرما می گردد. آبیاری بی رویه، دادن کود ازته بیش از حد، محصول زیاد ، ریزش زود هنگام برگها، تولید محصول بیشتر، هرس زود هنگام موجب کاهش مقاومت درختان میوه می شود. پایه های درختان میوه نیز در میزان مقاومت آنها به سرمای زمستانه متفاوت می باشد. برای مثال پایه های سیب مالینگ 19 و 2، پایه مالینگ مرتون 104 و 111 مقاوم به سرما هستند. در گلابی هنگامی که روی پایه بذری پیوند شده و از میان پایه اولدهام استفاده می شود، مقاومت در برابر سرما فزایش می یابد. پایه محلب که برای گیلاس به کار برده می شود مقاوم به سرما می باشد. پایه نارنج سه برگ مقاوم به سرما بوده و برای مرکبات به کار برده می شوند. پایه آلوی ماریانا نیز مقاوم به سرما بوده و برای آلو و هلو مورد استفاده قرار می گیرد.

⛳️سرما زدگی بهاره
سرمای دیررس بهاره موجب آسیب دیدن جوانه های تازه بیدار شده درختان میوه می شوند و در صورت دیررس بودن بیشتر این نوع سرماها، حتی به میوهای تازه تشکیل شده نیز خسارت وارد می کند. جوانه های بارور در حال رکود به سرمای زمستانه مقاوم هستند اما مقاومت آنها هنگام بیدار شدن جوانه ها کاهش می یابد. به طور کلی جوانه های گل در دمای 2- و 3- درجه سانتیگراد از بین می روند. میوهای تازه تشکیل شده نسبت به گلها حساس تر هستند و در منفی 0.5- درجه سانتیگراد آسیب می بینند. در اوایل بهار جبهه های سرد هوا در منطقه پرورش درختان میوه و در شبهای بدون ابر موجب خسارت دیدن جوانه درختان میوه می گردد.

🍥روشهای جلوگیری از سرمای زدگی بهاره :
روشهای مختلفی برای جلوگیری از سرمای دیررس بهاره وجود دارد که می تواند جوانه های گل و میوهای تازه تشکیل شده درختان میوه را از سرما زدگی محافظت کند.

🍬انتخاب ارقام دیر گل:
در مناطقی که احتمال خطر سر مای دیر رس بهاره است با توجه به تاریخ گلدهی ارقام مختلف یک گونه درختی می توان از ارقام دیر گل استفاده کرد این ارقام با توجه به دیر بازکردن گل کمتر با سرما های دیر رس بهاره مواجه می شوند اخیرا در برخی مناطق از بادام های دیر گل استفاده به عمل می آید.

🍬استفاده از ترکیبات شیمیایی:
استفاده از اتفن درختان میوه هسته دار در پاییز موجب دیر باز شدن جوانه ها به مدت 12-4 .روز در بهار می شود. استفاده از هورمون نفتالین استیک اسید در بهار موجب تا خیر 2-1 هفته در زمان گلدهی درختان می گردد.

🍬موقعیت و محل باغ:
در مناطق شیب دار و کنار تپه های ماهور در صورت احتمال وجود سرما های دیر رس بهاره محل باغ را در شی های شمالی انتخاب می کنند تا در اوایل بهار دیر تر گر م شده و موجب تاخیر در بیدار شدن جوانه ها گردد. ایجاد باغ میوه در کنار جنگل ها، رود خانه ها، برکه ها و کنار سواحل که دارای هوای مرطوب و نقطه شبنم بالا هستند آسیب های سرمای بهاره را کاهش می دهد.

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰


🐓قطع غذا :
قطع غذا به مدت چندین ساعت سبب کاهش تولید تخم مرغ می شود و جود مکمل های مناسب و کافی درجیره ها ضروری است در صورتی که غذا به مدت بیش از 2 هفته در مزرعه ذخیره شود ممکن است دچار کپک زدگی شود بخصوص انکه رطوبت غذاها بالا باشد در طول ذخیره سازی توان ویتامین های موجود در خوراک کاهش می یابد .

🐓 قطع آب :
آب یکی از مهمترین مواد مغذی اصلی است که حدود 70 دصد از وزن بدن را تشکیل می دهد عدم دسترسی به آب به مدت چندین ساعت باعث کاهش تولید تخم مرغ می شود مرغها به فقدان اب نسبت به فقدان غذا حساسیت بیشتری نشان می دهد .آب مورد نیاز بسته به درجه حرارت و رطوبت نسبی ترکیب غذا و میزان تولید تخم مرغ متفاوت است مصرف آب به وزن بدن مرغ بستگی دارد ولی گرمای هوا تاثیر بسیار زیادی در مصرف آن دارد .

🐓کاهش طول روز :
طیور برای تولید تخم مرغ به حداقل 14 ساعت روشنایی نیاز دارند شدت روشنایی بایستی به میزانی باشد که بتواند از روشنایی طبیعی باعث می شود که با کاهش طول روز در پاییز و زمستان تولید تخم مرغ متوقف و پرریزی آغاز شود مرغانی که تنها از نور طبیعی استفاده میکنند شروع مجدد تولید آنها در فصل بهار خواهد بود .

🐓 درجه حرارت بالای آشیانه ها :
درجه حرارت بالای محیطی مشکلات زیادی برای تمام طیور ایجاد میکند در استرس شدید گرمایی ، مصرف غذا ، تولید تخم مرغ و اندازه تخم مرغ ، جوجه درآوری تحت تاثیر قرار میگیرد سایه ، تهویه مناسب ، تامین آب سرد کافی به کاهش اثرات نامطلوب استرس گرمایی کمک می کند .

🐓انگل خارجی
انگل های خارجی منبع تغذیه شان خارج از بدن میزبان می باشد و به آنها اکتوپارازیت گویند .

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰
عملیات کاشت پیاز زعفران
برای کاشتن پیاز زعفران ابتدا چاله‌های یک سطر را با بیل درمی‌آورند و در درون هر گودال از 15 - 3 پیاز قرار میدهند . عمق کاشت پیاز 20 - 15 سانتیمتر در حیث گرفته و در موقع کاشت رمز پیازها می بایست افزایشی قرار گیرد . پیازها در عمق 20 سانتیمتری در فصل‌زمستان از سوز‌و‌سرما و کولاک و بقیه تنشهای محیطی و در فصل تابستان از گرما زدگی مصون می مانند . برای کاشت زعفران 5 - 4 نفر کمپانی میکنند بنابراین که یک نفر با بیل چاله‌ها را درمی‌آورند دو نفر پیازهای قابل کشت را به صورت دسته‌های 3 تا 5 یا این که 15 تائی تعیین مینمایند .

نفر چهارم پیازها را در درون چاله‌ها قرار می دهند و سایر نفرات کار خویش را ادامه میدهند تا تمام زمین کاشته شود . آخر و عاقبت مرحله مزرعه را که نا مسطح شده با بیل یا این که ماله‌ای که صاف و فشرده می سازند تا پیازها به خاک بچسبد . زمین کشت شده به همین صورت تا موقع آب پاشی پائیزه رها میگردد گذشته از آب پاشی نزدیک به 20 - 10 بدن کود حیوانی تماما پوسیده
با بیل در تراز زمین پخش میکنند . بعداز انجام کار کاشت روی شیارها را با ماله پوشانده و زراعت ردیفی به لحاظ می رسد .


🌷آبیاری
پس از پایان کاشت پیازهای زعفران که حداکثر تا آخر شهریور ماه طول می‌کشد حدود 15 تا 10 روز بعد از کاشت اقدام به آبیاری مزرعه می‌نمایند. در نقاط مختلف خراسان بسته به وضعیت آب و هوایی منطقه از اواسط مهر ماه تا دهه اول آبان آبیاری زعفران شروع می‌شود. با توجه که گل کردن زعفران تا حدودی تابع آب اولیه می‌باشد لذا برای اینکه برداشت زعفران با مشکل مواجه نشود آب اول را در بین قطعات با فاصله چند روز تقسیم می‌کنند تا بدین وسیله دوران اوج گلدهی قطعات با یکدیگر همزمان نباشد. آب اول زعفران خیلی مهم است و تمام نقاط زمین باید بطور کافی و یکنواخت آب بخورد تا گلهای یک قطعه با هم و هم زمان بیرون آیند.

بعد از گاورو شدن مزرعه برای سله شکنی از کج بیل و چهار شاخ فلزی یا گاو آهن ایرانی با عمق کم استفاده می‌شود متعاقب آن زمین را ماله می‌کشند. سله شکستن زمین باعث می‌شود که جوانه‌های گل با سهولت بیشتری از خاک بیرون آمده و رشد قوی و مطلوبی داشته باشند. پس از آبیاری اول به فاصله 20 - 15 روز بعد از آن اولین گلهای زعفران ظاهر می‌شوند بدیهی است که مزرعه زعفران در سال اول محصول قابل توجهی نمی‌دهد. از اوایل فروردین تا زمانی‌که رنگ برگها به زردی مایل شود هر 12 - 6 روز یکبار آبیاری انجام می شود. بعد از وجین یک نوبت آبیاری به تاخیر بیفتد تا علفهای هرز از بین رفته و مجددا سبز نشوند. آب آخر در درشت شدن پیاز موثر است.

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰


🍀اغلب محصولاتی که در شرایط محیطی مناسب و محیط گرم و مرطوب نگهداری میشوند نیاز بیشتری به مواد غذایی دارند .

🍀در دوره و مراحل مختلف رشد ، نیاز های یک گیاه متفاوت بوده و بی توجهی به این قضیه باعث کاهش باردهی و یا گلدهی و رشد مناسب میشود ، از این رو موفقیت در این امر نیازمند به ایجاد تعادل در رشد رویشی و زایشی می باشد .

🍀16 عنصر شیمیایی مورد نیاز گیاهان عبارت است از :

O C H N P K Ca Mg S Fe Mn Cu Zn B Mo Cl

برخی از این عناصر ضروری برای رشد گیاه بوده و برخی هم در خاک وجود دارند و یا بعضی از عناصر در اثر برداشت از خاک خارج می شوند ، که با یک برنامه ریزی دقیق کوددهی باید کمبود این عناصر جبران شود ❄️

🍀عناصر H هیدروژن ، C کربن و O اکسیژن عناصری ضروری و پر مصرف هستند که از طریق برنامه کودی به گیاه نمی رسند ، بلکه هیدروژن از طریق آب و اکسیژن از طریق هوا و کربن در صورت کمبود از طریق تزریق دی اکسید ( در گلخانه های صنعتی بیشترین کاربرد را دارا میباشد ) بدست می آید . عنصر Cl برای گیاه ضروری نیست و اغلب در خاک به اندازه کافی یافت می شود . در ضمن افزایش بیش از حد این عنصر موجب مسمومیت گیاه میشود .

🍀در بین 12 عنصر باقیمانده برخی پرمصرف ( ماکرو ) و برخی کم مصرف ( میکرو ) هستند .

🍀تقسیم بندی عناصر غذایی بر اساس میزان مصرف گیاه

1⃣ عناصر ماکرو ( کلان و پر مصرف ) :
N ازت
P فسفر
K پتاسیم
Ca کلسیم
Mg منیزیم
S گوگرد
 
2⃣ عناصر میکرو ( کم مصرف یا ریز مغذی ) :
Fe آهن
Cu مس
Zn روی
Mn منگنز
B بُر
Mo مولیبدن

〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️〰️
✔️از عناصر ماکرو نیتروژن(N) و فسفر (P) و پتاسیم (K) بسیار برای گیاه ضروری است .

👁‍🗨ازت برای رشد رویشی و تامین انرژی گیاه بخصوص در اوایل فصل رشد بسیار ضروری است .

👁‍🗨 فسفر برای گسترش ریشه ها و انتقال هیدرات کربن در گیاه و انجام عمل فتوسنتز کاربرد دارد .

👁‍🗨 پتاسیم نیز باعث افزایش مقاومت گیاه به آفات ، بیماری ها ، گرما ، سرما ، خشکی شده و در ساختار جدار سلولی و ایجاد بافت های نگه دارنده و انتقال مواد غذایی به غده ها کاربرد دارد .

 

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

گرده افشانی


تمام طبیعت میوه ایران , به غیر از خرمالو و ارقام فارغ از هسته انجیر و گلابی و مرکبات برای تولید میوه به گرده‌افشانی نیاز دارا‌هستند . از دید ادله انتقال گرده می‌توان میوه‌ها را به سه تیم تقسیم کرد .


تیم نخستین مشتمل بر دو درخت :

رطب و انجیرهای هسته‌دار که اگر‌چه بطور طبیعی می توانند اندازه بسیار کمی میوه تولید کنند , برای تولید جنس اقتصادی باید گرده افشانی بوسیله بشر انجام گیرد .


مجموعه دوم :

مشتمل بر گردو , پسته , فندق و توت و انار است که در آن ها گرده افشانی , به وسیله باد انجام می‌گیرد و نیازی به دخالت بشر نیست .


تیم سوم :

دربرگیرنده سایر میوه‌ها بویژه گونه های دانه‌دار و هسته‌دار است که گرده افشانی آن‌ها به وسیله حشره ها , بویژه زنبور عسل , انجام می شود و بنابراین کندوگذاری در گلشن برای تولید جنس اضطراری است . تعداد کندوی ضروری برای هر هکتار , بر حسب مقدار طبیعت و میزان گلدهی آن ها , به یک تا پنج تا بالغ میگردد . واجب به تذکر است که زنبورهای عسل در روزهای بارانی وقتی که باد شدید بوزد و زمانی دمای هوا از ۱۸ مرتبه سانتی‌گراد کمتر باشد , اقتدار فعالیت خویش را از دست می دهند . در‌حالتی که چنین شرایطی مصادف با ایام گلدهی فضای سبز این مجموعه بشود , در بعضا مورد ها دخالت آدم و گرده افشانی تصنعی و مصنوعی از طریق تکاندن شاخه‌های گلدار یک درخت مطلوب , روی دیگر طبیعت گلشن برای تولید جنس اقتصادی واجب خواهد بود .
  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

شایسته ترین برنج و ویژگی های آن

برنج شیرودی شمال آیا شایسته ترین برنج ایرانی است؟

برنج استخوانی شیرودی یا این که برنج شیرودی , که از اشکال برنج مالامال مال میباشد , در نواحی استان های شمالی کشت می شود . از دید ظاهری شباهت متعددی به برنج هاشمی داراست و برای اشخاص غیر کارشناس در خصوص برنج قابل تشخیص نمیباشد .

برنج شیرودی به زعم کارشناسان موسسه پژوهش ها برنج مملکت دارنده کیفیت پخت مناسب در مقایسه با بقیه ارقام مالامال مال و قابل پذیرش در مقایسه با طارم هاشمی است. هرچند برنج شیرودی از دید رایحه و مزه در مراتب ذیل تری نسبت به برنج طارم هاشمی جای‌دارد . برهان زیر بودن بها آن هم درمقایسه با اشکال طارم , جدا از بو و مزه آن , مرتبط با مالامال کالا بودن این برنج است . برنج شیرودی به دلیل باکیفیت و قیمت ارزان برای مراسم ها , رستوران دار ها و کارکنان اداره ها زیاد اقتصادی وبه صرفه است .
برنج علی کاظمی چرا جزء شایسته ترین ها است؟

این جور از برنج بوسیله کشاورزی به اسم علی کاظمی در روستایی در شهرستان فومن کشف شد . بعداز آن به نقاط دیگر استان گیلان کشیده شد و مورد دقت کشاورزان قرار گرفت و اکنون هم علاقه مندان یگانه خویش را دارااست . این برنج از قد کوتاه تری نسبت به برنج هاشمی و دم سیاه برخوردار‌است ولی پخت نسبتا عالی آن این ضعف را تا حدی جبران نموده است . قیمت خوب خیس برنج علی کاظمی نسبت به بقیه برنج ها سبب شده تا جزو برنج های با مصرف بالا باشد . از نظرعطر و مزه هم زیرا از ریشه ی برنج های مالامال مال میباشد , قابل رقابت با ارقام کیفی مثل برنج طارم نیست .

تلاش ما بر این است تا با کمک به شما در خرید بهترین برنج ایرانی در تسهیل روند خرید تان سهیم باشیم. با اطمینان کامل بهترین برنج ایرانی را با خلوص ۱۰۰% دریافت کنید و از پخت آن لذت ببرید.

ابتدا باید این موضوع را درک کنیم که توان اقتصادی افراد در جامعه زحمتکش ما متفاوت است. پس علاوه بر توجه به ویژگی های برنج اعم از قد کشیدن، عطر، طعم و پخت عالی آن، به میزان قدرت خرید مردم هم باید توجه کرد. پس توجه به قدرت خرید ضمن دقت به موارد عنوان شده منصفانه و منطقی است.

طریقه مصرف برنج در خانه های ایرانی دو گونه است. گونه اول پخت برای اعضای خانواده و گونه دوم پخت برای مهمان است. در پخت اول که برای اعضای خانواده می باشد اینگونه است که برنج تهیه شده از قیمت مناسب، ظاهر معمولی و طعم خوبی برخوردار است. در حالی که برنجی که در استقبال از مهمان پخت می شود از طعم، عطر، قیمت بالا و قد کافی بهره مند است. این مورد آخر که در بیشتر مجالش رسمی و مهم صورت می گیرد از درجه اهمیت بالایی برخوردار است.

حال با توجه به ویژگی های انواع بهترین برنج ایرانی که در ادامه مطلب عنوان شده می توانید برنج مد نظر خود را انتخاب و خریداری بفرمایید.

برنج هاشمی آیا بهترین برنج عطری ایرانی است؟

برنج هاشمی برای مواقعی مصرف می شود که عطر و طعم برنج مقدم بر قیمت آن است. صدر نشینی در بین تمامی این برنج ها به برنج هاشمی تعلق دارد. هر ساله برنج هاشمی به عنوان پر کشت ترین در استان مازندران و گیلان انتخاب می شود. هر کسی که از برنج هاشمی استفاده کرده باشد، طعم و عطر آن را در خاطر خود برای همیشه به یادگار خواهد داشت.

برنج هاشمی دو نوع دارد که شامل برنج هاشمی سرد و برنج هاشمی گرم است. نام های معروف برنج سرد و گرم، برنج صدری هاشمی و برنج طارم هاشمی است. به دلیل پخت عالی و عطر بی نظیر این برنج، طرفداران خاص خود را در خانه های ایرانی و خارج از کشور دارد. ساختار منظم و قد کشیده این برنج به همراه پخت راحت آن باعث شده تا هر ساله سفارشات زیادی برای این نوع برنج باشد که این خود عامل استفاده سوء بعضی از افراد سودجو شده است.

این برنج را به عنوان بهترین برنج عطری ایرانی به حساب آورد. این برنج به دلیل مقاومت بالا دربرابر آفات، کمترین میزان استفاده از سم و کود شیمیایی را دارد. خود این موضوع باعث شده تا برنج هاشمی به دلیل سالم بودن آن بیشترین استفاده را داشته باشد.

برنج دم سیاه صدری گیلان چطور؟

برنج دم سیاه یکی از انواع برنج های کیفی است که فقط در استان گیلان کشت می شود و بهره وری این برنج نسبت به سایر برنج ها کمتر است و به طور متوسط کمتر از برنج های دیگر محصول می دهد. این نوع برنج بیشتر به خاطر ویزگی های ظاهری اش مورد توجه قرا گرفته است. رنگ سفید مایل به کرم آن باعث شده تا هنگام میل آن حس خوبی را به مهمانان انتقال دهد. عطر و طعم برنج به همراه ظاهر خوش رنگ آن، باعث شده تا به عنوان برنج اشرافی و اعیانی در مجالس مورد استفاده قرار بگیرد.

 

منبع:

خرید برنج از کشاورز شمال رایس

  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

زمان انجام هرس

زمان انجام هرس
بطور کلی زمان مطلوب برای هرس به دسته نوع گیاهی و انگیزه از انجام هرس وابسته است . اکثر فضای سبز در فصل‌زمستان هرس میگردند که به این فعالیت هرس زمستانه ( هرس رکود ) گویند . البته در بعضی مواقع انجام هرس تابستانه ( هرس سبز ) نیز دارای منفعت است . غالباً هرس در طبیعت خزان دار انجام یافته و این کار برای فضای سبز میوه همیشه سبز کمتر مورد به کارگیری قرار می‌گیرد . بنابراین انجام هرس در فصول فصل زمستان و فصل‌تابستان است یا همان دقیق‌تر در طی فصل رکود و فصل رویش .


۱ - هرس زمستانه :


معمولاً هرس زمستانه به هنگام خزان گیاه انجام می‌گردد , با وجود این در تمام ماه‌های پاییز و فصل‌زمستان این فعالیت میسر است . هرس شدید زمستانه طبیعت موجب تقویت شاخه‌های تولید شده در سال آینده می شود و در شرایطی‌که درخت هرس زمستانه نشود یا هرس سبکی در روی آن صورت گیرد , شاخه‌های نتیجه ها از رویش جدید کمتر خواهد شد . شاخه‌های جدید رویش کرده بعداز هرس زمستانه طویل‌تر می باشند زیرا میان گره‌های بلندتری دارا‌هستند . همچنین برگهای سبزتر و بزرگتری دارا هستند . از این لحاظ که هنگام خزان , شاخه‌ها فاقد برگ بوده و به سادگی قابل رؤیت میباشند انجام هرس زمستانه دقیق‌تر است .


درختی که هرس سنگین می‌گردد تعداد جوانه‌های کمتری برای رویش شاخه‌هایش در فصل آنگاه داراست , بنابراین مواد غذایی ذخیره شده در درخت به شاخه‌ها و جوانه‌های کمتری نصیب شده و در نهایت شاخه‌های جدید رویش بیشتری خواهند داشت . ولی بایستی دقت داشت که هرس شدید زمستانه سبب ساز تأخیر در باردهی گیاه می شود .


۲ - هرس تابستانه :


زمان اجرای هرس تابستانه با دقت به کارداران محیطی و میزان رویش مدل گیاهی مختلف است با وجود این در باب طبیعت میوه ماههای اردیبهشت تا تیر ماه مطلوب خواهند بود . در هرس تابستانه شاخه‌های نابارور درخت مثل پاجوش‌ها و نرک‌ها و همچنین گلها و میوه‌های کوچک مازاد نیز حذف میشوند
  • نگین صادقی
  • ۰
  • ۰

زمان کاشت سیر


سیر را از او‌لین سرمای ناحیه تا آخرها آبان ماه میکارند . کاشتن سیر در فصل بهار سبب می شود که مقدار سیرها کوچک شود و هم ممکن است پیش از فصل زمستان جوانه بزند و یخ نابودش می نماید .

3 - خاک و تهیه و تنظیم بستر کاشت سیر

خاک می بایست زهکشی خیر داشته باشد . خاک رسی برای کاشت سیر مطلوب نیستند , چون یا این که غده عالی در آن‌ها تشکیل نمی‌شود و یا این که پیاز بدست آمده , بد صورت میشود , مگراینکه این خاکها توسط کود دامی پوسیده سبک شوند .

برای تنظیم بستر کاشت می بایست ابتدا زمین را متناسب با دسته آن با به کارگیری از شخم , دیسک و ماله کاملاً قابل انعطاف و مسطح کرد و در بخشها کم آب نسبت به دسته آب پاشی که پشته بندی یا این که کرت بندی است آن را مهیا نمود .

بهترینPHبرای پرورش سیر 6/5 تا 7 است .

حیطه را از علف های هرز خالی فرمایید چون سیر نمی تواند با علف های هرز به خیر رقابت نماید .

4 - روش کاشت سیر

سیر را به دو روش کرتی و جویبار پشته می‌کارند , شایسته ترین روش برای کاشت سیر روش جوی‌بار پشته است که ابتدا سیرچه را از پیاز سیر جدا کرده , سیرچه های خیلی ریز را برای کاشت مطلوب نیستند و از سیرچه میانگین برای کاشت به کارگیری نمائید . فاصلۀ خطوط کشت نزدیک به ۲۵ تا ۳۰ سانتیمتر و فاصلۀ هر سیرچه از یکدیگر ۷ - ۱۰ سانتیمتر و عمق مطلوب سیر ۵ - ۳ سانتیمتر میباشد . سیرچه را طوری در خاک قرار می دهید که نوک سیر در سمت بالا و انتهای سیرچه درسمت زیر قرار گیرد . اندازه مصرف سیرچه در یکصد متر مربع حدود ۱۵ عدد سیر یا این که همان دیگر ۳ کیلو سیر برای ۱۰ متر مربع زمین , است .

هرچه حیطه کشت سردتر باشد عمق کاشت نیز باید کمی بیشتر شود .

تراکم کاشت ,

 زمانی بیشتر در نظر گرفته می شود که خسارتی به مزرعه وارد شده باشد یا زمانی که خاک خیلی حاصلخیز باشد.

فاصله بیشتر بین ردیفها باعث کنترل آسانتر علفهای هرز و نفوذ بیشتر نور خورشید می شود.

کاشت متراکم تر در داخل ردیفها و بین ردیفها می تواند عملکرد را افزایش دهد اما هزینه کاشت نیز افزایش می یابد.

کاشت نزدیک به هم در داخل ردیفها اندازه پیازها را تا اندازه ای کاهش می دهد، بنابراین نسبت عملکرد ممکن است کم شود.

سیرچه ها را باید به طور قائم که قاعده آنها در پایین باشد در خاک قرارداد تا عملکرد بیشتر شود.

از آنجایی که سیرچه ها در ته حفره باید با فشار قرار داده شوند و خاک اطراف و روی آنها نیز تحت فشار قرار گیرد تا هوایی در اطراف سیرچه ها نماند، کاشت دستی موثرتر است.

درکاشت،سیرچه ها می بایست پوسته های کمی داشته باشند.

از سیرچه های ناسالم و صدمه دیده نباید برای کاشت استفاده کرد چون ممکن است حامل بیماری هایی مانند پوسیدگی سفید، پوسیدگی قاعده و نماتدها باشد.

  • نگین صادقی